Vejledningsforløb for borger
Målgruppe
Ældre, som er døve.
Formål
At sætte ældre, som er døve, i stand til at anvende deres computer til kommunikation med offentlige instanser, netbank m.m.
Kort beskrivelse
Ydelsen dækker over vejledningsforløb i grupper for ældre borgere omkring konkrete temaer, hvor borgeren oplever et behov for øget viden og kompetence.
Eksempel på spørgsmål
- "Jeg har svært ved at bruge computer, logge på alle de forskellige medier og forstå, hvad de skriver, og hvad jeg skal eller kan gøre. Kan du hjælpe?"
Uddybende beskrivelse
Ældre borgere kan have vanskeligheder i forhold til at følge den teknologiske udvikling. Det gælder også ældre, som er døve.
Ydelsen omfatter, introduktion og/eller vejledning til en gruppe af ældre borgere omkring brug af Nem-ID, e-boks, netbank og andre digitale platforme m.m. Ydelsen giver borgerne indsigt i diverse systemer.
Dette tilbud om rådgivning sker i en gruppe, hvor kommunikationen foregår på tegnsprog eller i anden tilpasset form, er et alternativ til den individuelle rådgivning og vejledning.
Ydelsens omfang
Undervisningen kan vare fra to til fire timer, og den afvikles på en dag. Undervisningen vil typisk foregå i CFD's lokaler, hvor der forefindes it-udstyr og anden teknik.
Relaterede ydelser
Der kan være et behov for yderligere bistand fra døvekonsulenten. Se relaterede ydelser i boksen til højre.