Generel rådgivning
Målgruppe
Ældre, som er døve (anvender tegnsprog), samt deres pårørende. Fagfolk som kommunale visitatorer, medarbejdere i hjemmeplejen, ældrevejledere og døvepræster.
Formål med ydelsen
Formålet med ydelsen er at sikre, at målgruppen får adgang til den seneste relevante viden på området i forbindelse med ansøgning og afgørelser om hjælp, samt viden om og kontakt til andre relevante tilbud og samarbejdspartnere.
Kort beskrivelse
Besvarelser på henvendelser om emner vedrørende ældre, som er døve. Det kan handle om særlige tilbud, støttemuligheder, konkrete livsvilkår og problemstillinger. Det kan også være faglig sparring med fagfolk som for eksempel kommunale medarbejdere, døvepræster og andre ældrevejledere.
Eksempler på spørgsmål
- "Findes der særlige plejeboliger til ældre, som er døve?"
- "Jeg kommer hos ældre enlig døv borger, som ikke har nogen pårørende. Der er behov for hjælp omkring økonomi, økonomisk værgemål. Kan I hjælpe mig?"
- "Findes der besøgsvenner som kan tegnsprog? Eller pensionistklubber for døve?"
- "Jeg arbejder i hjemmeplejen og kommer hos en ældre døv borger. Hvordan kan jeg kommunikere med hende?"
Uddybende beskrivelse
Ydelsen dækker rådgivning på baggrund af henvendelser vedrørende livsvilkår, muligheder og behov for støtte og kompensation hos ældre, der er døve.
Rådgivning består i formidling af konkret viden på en række områder, for eksempel om god kommunikation, tegnsprogstolkning, høretekniske hjælpemidler, behov for pleje, plejebolig, lovgivning, relevante tilbud på ældreområdet, støtteforanstaltninger, livsomstilling eller anden problemstilling som følge af alderdom og helbred generelt.
Henvendelserne kan komme telefonisk, via mail eller videoopkald og kan både komme fra såvel ældre selv og deres pårørende som fra fagfolk og andre, der er i kontakt med gruppen.
Relaterede ydelser
Ydelsen kan eventuelt afdække behov for yderligere døvekonsulentbistand. Se boksen til højre.