Generel rådgivning
Målgruppe
Både privatpersoner og virksomheder, der har brug for at få afklaret spørgsmål i forhold til personer, der er døve eller har et betydeligt høretab og arbejdsmarkedet. Det kan for eksempel være personerne selv, jobcentre, a-kasser, virksomheder og kollegaer.
Formål
At skabe mulighed for at mennesker, som er døve eller har et betydeligt høretab, får ansættelse, eller hjælpes til fastholdelse i job.
Kort beskrivelse
Rådgivning og vejledning på baggrund af henvendelser om arbejdsmarkedet, herunder om eksisterende støtteforanstaltninger, og hvordan de søges. Kort faglig sparring af, hvorvidt arbejdet er realistisk i forhold til personens høretab/døvhed, og hvordan det kan kompenseres i det konkrete tilfælde.
Eksempler på spørgsmål
- "Jeg er virksomhedskonsulent for en døv borger, som gerne vil arbejde på lager. Men er det ikke farligt at have en døv på et lager, hvor der kører trucks og andre tunge maskiner?"
- "Hver gang jeg ringer til en virksomhed og spørger, om de vil have en døv i praktik, så er de meget afvisende. Har du nogen gode råd?"
Uddybende beskrivelse
Denne ydelse dækker besvarelser af henvendelser vedrørende arbejdsmarkedet. Henvendelserne kan komme fra borgere, der er døve eller har et betydeligt høretab, og som er i arbejde, ledige eller i praktik.
Der kan også være tale om henvendelse fra pårørende, kommuner eller virksomheder, der er i kontakt med disse borgere, og som har behov for generel rådgivning og vejledning om borgernes muligheder på arbejdsmarkedet. Det kan handle om muligheder for hjælpemidler, tolkning, kompensationsmuligheder, støtteforanstaltninger mv.
Døvekonsulenten kan fungere både som vidensbank og som vejviser til relevante tilbud. Ydelsen skal give borgere eller fagfolk adgang til grundlæggende viden og muligheder på området, så borgeren får de bedst mulige vilkår på arbejdsmarkedet og sikres beskæftigelse.
Denne ydelse er af kortere varighed og dækker primært besvarelser på telefon, mail og videoopkald. Er der brug for yderligere konsulentbistand henvises der til andre ydelser på området.
Ydelsens omfang
Ydelsen dækker generel rådgivning via telefon, mail eller videoopkald.
Relaterede ydelser
Denne ydelse kan være en åbning, som fører til behov for yderligere bistand fra døvekonsulenten. Se boksen til højre.