Foto af svejser

Generel rådgivning

Målgruppe

Både privatpersoner og virksomheder, der har brug for at få afklaret spørgsmål i forhold til personer, der er døve eller har et betydeligt høretab og arbejdsmarkedet. Det kan for eksempel være personerne selv, jobcentre, a-kasser, virksomheder og kollegaer.

Formål 

At skabe mulighed for at mennesker, som er døve eller har et betydeligt høretab, får ansættelse, eller hjælpes til fastholdelse i job. 

Kort beskrivelse

Rådgivning og vejledning på baggrund af henvendelser om arbejdsmarkedet, herunder om eksisterende støtteforanstaltninger, og hvordan de søges. Kort faglig sparring af, hvorvidt arbejdet er realistisk i forhold til personens høretab/døvhed, og hvordan det kan kompenseres i det konkrete tilfælde.

Eksempler på spørgsmål 

  • "Jeg er virksomhedskonsulent for en døv borger, som gerne vil arbejde på lager. Men er det ikke farligt at have en døv på et lager, hvor der kører trucks og andre tunge maskiner?"

  • "Hver gang jeg ringer til en virksomhed og spørger, om de vil have en døv i praktik, så er de meget afvisende. Har du nogen gode råd?"

Uddybende beskrivelse

Denne ydelse dækker besvarelser af henvendelser vedrørende arbejdsmarkedet. Henvendelserne kan komme fra borgere, der er døve eller har et betydeligt høretab, og som er i arbejde, ledige eller i praktik.

Der kan også være tale om henvendelse fra pårørende, kommuner eller virksomheder, der er i kontakt med disse borgere, og som har behov for generel rådgivning og vejledning om borgernes muligheder på arbejdsmarkedet. Det kan handle om muligheder for hjælpemidler, tolkning, kompensationsmuligheder, støtteforanstaltninger mv.

Døvekonsulenten kan fungere både som vidensbank og som vejviser til relevante tilbud. Ydelsen skal give borgere eller fagfolk adgang til grundlæggende viden og muligheder på området, så borgeren får de bedst mulige vilkår på arbejdsmarkedet og sikres beskæftigelse.

Denne ydelse er af kortere varighed og dækker primært besvarelser på telefon, mail og videoopkald. Er der brug for yderligere konsulentbistand henvises der til andre ydelser på området.

Ydelsens omfang

Ydelsen dækker generel rådgivning via telefon, mail eller videoopkald.

Relaterede ydelser

Denne ydelse kan være en åbning, som fører til behov for yderligere bistand fra døvekonsulenten. Se boksen til højre.

Objektiv finansiering

Døvekonsulentordningens ydelser er objektivt finansieret. Alle landets kommuner bidrager, og både private, virksomheder og myndigheder kan derfor frit henvende sig til døvekonsulenterne uden yderligere omkostninger.

Målgrupper

Målgrupperne for døvekonsulenternes ydelser er dels personer, der er døve eller har betydelige høretab (eventuelt med CI), og dels kommuner, myndigheder, organisationer, virksomheder m.fl., som er i kontakt med personer fra disse grupper. 

Læs mere om døvekonsulenternes målgrupper her.

Døvekonsulenterne

Døvekonsulenterne har en socialfaglig baggrund med specialviden om konsekvenserne ved at være døv eller have et betydeligt høretab. De behersker borgernes foretrukne kommunikationsmetoder, blandt andet tegnsprog. 

Læs mere om døvekonsulenternes faglighed her.

CFD

Oktobervej 22A
2860 Søborg
Tlf. 4439 1100
SMS 4085 1315 (ikke tolkebestilling)
cfd@cfd.dk
CVR 55280312

Hvem er CFD?

CFD er landets største leverandør af tilbud til døve, mennesker med høretab eller døvblindhed samt døve med yderligere funktionsnedsættelser.

www.cfd.dk bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. www.cfd.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på www.cfd.dk --