Rådgivning til borger
Målgruppe
Forældre, som er døve eller har et betydeligt høretab.
Formål
At sikre at forældre, som er døve eller har et betydeligt høretab, kan få de bedste forudsætninger for familien og børnenes opvækst og trivsel.
Kort beskrivelse
Individuel rådgivning og vejledning til forældre, som er døve eller har et betydeligt høretab,der kan have brug for at drøfte deres hverdagssituation og få konkret hjælp til ansøgninger, samarbejde med daginstitution mv.
Eksempler på spørgsmål
- "Hvordan får jeg et godt samarbejde med vuggestuen og den nødvendige information, når jeg afleverer og henter mit barn?"
- "Jeg synes, at det er svært at få mine børn til at kigge på mig, når jeg taler med dem. Hvad gør jeg for at kommunikere godt med dem?"
Uddybende beskrivelse
Denne ydelse dækker over et forløb af rådgivende og vejledende karakter for forældre, som er døve eller har et betydeligt høretab.
Døve forældre kan nogle gange have brug for ekstra rådgivning og vejledning i forældrerollen. Det kan være hjælp til at udfylde diverse skemaer til pladsanvisningen, ansøge om hjælpemidler mv.
Det kan også være et ønske fra forældrenes side om, at døvekonsulenten tager kontakt til for eksempel sundhedsplejerske eller daginstitution om det særlige at være forældre til et hørende barn, når man selv er døv eller har et betydeligt høretab.
I nogle tilfælde kan forældrene have behov for flere afklarende samtaler om, hvordan de bedst håndterer deres forældrerolle. Det kan handle om sprogkoder i hjemmet, eller hvordan man bedst griber samarbejde med daginstitution an. Døvekonsulenterne kan også henvise til andre relevante tilbud på området.
I svære tilfælde kan døvekonsulenten, i samarbejde med forældrene, rette henvendelse til kommunen med et ønske om en forebyggende indsats i hjemmet. Døvekonsulenterne samarbejder tæt med CFD’s familierådgivning, der yder hjælp på disse områder.
Ydelsens omfang
Som udgangspunkt dækker denne ydelse over møder mellem konsulent og borger samt møder med fagfolk. Møderne mellem døvekonsulenten og borgeren kan være fysiske eller foregå via videoopkald.
Typiske forløb indeholder to til fire samtaler af en times varighed. Dertil kommer eventuelle møder med fagfolk.
Relaterede ydelser
Der kan være behov for yderligere bistand fra døvekonsulenten. Se boksen til højre.
Hvis der er behov for mere specialiseret støtte på familieområdet, kan døvekonsulenten hjælpe med at søge om støtte fra CFD's familierådgivning, der yder hjælp efter Servicelovens § 71 og § 54.