Rådgivning til fagfolk
Målgruppe
Fagfolk, der arbejder med familier, hvor en af (eller begge) forældrene er døve eller har et betydeligt høretab.
Formål
At sikre, at indsatser og sagsbehandling sker ud fra relevant viden om og hensyn til forælderens/forældrenes døvhed eller høretab.
Kort beskrivelse
Besvarelse af henvendelser og faglig sparring på baggrund af henvendelser fra medarbejdere om forældre, der er døve eller har et betydeligt høretab.
Eksempler på spørgsmål
- "Jeg er sundhedsplejerske hos en familie, hvor forældrene er døve. Forældrene siger, at de ikke vil bruge deres stemme til at pludre, men kun tegnsprog. Det undrer mig!"
- "Findes der psykologer med ekspertise på døveområdet?"
Uddybende beskrivelse
Døvekonsulenten hjælper fagfolk, der kommer i kontakt med familier, hvor en af (eller begge) forældrene er døv eller har et betydeligt høretab, med faglig viden om det særlige ved en sådan familie. Hensigten er, at fagfolk bedre forstår de konstellationer og problematikker, der kan være i familien og i familiedynamikken.
Døvekonsulenten kan desuden hjælpe den professionelle til bedre at kunne adskille, hvilke udfordringer der kan skyldes manglende forældreevne, og hvilke der kan skyldes døvheden/høretabet.
Derudover kan døvekonsulenten yde faglig sparring med fokus på familier, hvor forældrene er døve eller har et høretab, og børnene er hørende. (Hørende børn af døve forældre kaldes i øvrigt ofte CODA – en forkortelse for Children of Deaf Adults.)
Det kan blandt andet vedrøre kommunikationen i familien, og hvordan børnenes tegnsprog og verbale sprog begge stimuleres og udvikles.
Døvekonsulenterne kan deltage i møder, hvor fagfolk ønsker en generel introduktion, rådgivning og vejledning til, hvordan forældre, som er døve eller har et betydeligt høretab, er sammen med deres børn.
Der kan også ydes bistand i forbindelse med, at relevante støtteforanstaltninger omkring borgeren kommer på plads
Ønskes der et mere indgående samarbejde med konkrete råd og vejledning vedrørende specifikke sager, kan der laves aftaler om dette.
Ydelsens omfang
Ydelsen indeholder typisk to til tre fysiske møder med fagfolk, men rådgivningen kan også foregå telefonisk.
Relaterede ydelser
Der kan være behov for yderligere bistand fra døvekonsulenten. Se boksen til højre.