Ung kvinde med mørk hud samtaler på tegnsprog

Introduktion til hverdagstegn og tegnsprog

Målgruppe

Medarbejdere på asylcentre, sprogskoler og lignende, som er i kontakt med en person, der er døve eller har et betydeligt høretab, og som har en anden etnisk baggrund end dansk.

Formål

At skabe grundlag for bedre kommunikation – og dermed bedre trivsel – mellem medarbejderne og borgeren.

Kort beskrivelse

Oplægget er en kort introduktion til hverdagstegn og visuel kommunikation. Der vil være små øvelser og tips til relevante apps og hjemmesider om og med tegnsprog.

Eksempler på spørgsmål

  • "Hvordan siger man God weekend på tegnsprog?"
  • "Hvis jeg vifter lidt med hænderne, kan jeg så ved en fejl komme til at sige noget, der betyder noget?"

Uddybende beskrivelse

Oplægget giver personer omkring en borger, som anvender tegnsprog, en grundlæggende viden om tegnsprog og visuel kommunikation. Den sætter dem i stand til at kommunikere basalt med personen og danner grundlag for en tryghed til og nysgerrighed efter at lære mere.

Oplægget skræddersys til den aktuelle situation i samarbejde med borgeren og personalet.

Oplægget kan typisk indeholde følgende emner:

  • En kort introduktion til tegnsprog som sprog
  • Forskellen på tegnsprog og dansk
  • Præsentation af til basale hverdagstegn
  • Præsentation af udvalgte tegn, der er relevante for personalet
  • Introduktion til relevante apps og hjemmesider med tegnsprog

Desuden vil der være øvelser, hvor deltagerne får mulighed for at afprøve visuel kommunikation. Her bruges ikke rigtigt tegnsprog, men deltagerne oplever, at blot ved at bruge mimik, pegninger og fagter bliver det muligt at kommunikere og forstå hinanden.

Oplægget kan foregå, hvor det passer modtager bedst.

Ydelsens omfang

Indledende møder med personalet og borgeren, forberedelse og afholdelse samt evt. materialer.

Relateret ydelse

Der kan også være behov for anden bistand fra døvekonsulenten. Se boksen til højre.

Objektiv finansiering

Døvekonsulentordningen er objektivt finansieret - dvs. alle landets kommuner bidrager til den. Som borger eller kommune kan man derfor frit henvende sig til døvekonsulenterne uden, at det får yderligere omkostninger.

Målgrupperne for ydelserne

Personer, der er døve eller har betydelige høretab (fx med CI), samt kommuner, myndigheder, organisationer, virksomheder m.fl., som er i kontakt med borgere fra disse borgere. 

Læs mere om døvekonsulenternes målgrupper her.

Døvekonsulenterne

Døvekonsulenterne har en socialfaglig baggrund samt specialviden om det at være døv eller have et betydeligt høretab. De behersker tegnsprog og de øvrige kommunikationsmetoder, borgerne anvender. 

Læs mere om døvekonsulenternes faglighed her.

CFD

Oktobervej 22A
2860 Søborg
Tlf. 4439 1100
SMS 4085 1315 (ikke tolkebestilling)
cfd@cfd.dk
CVR 55280312

Hvem er CFD?

CFD er landets største leverandør af tilbud til døve, mennesker med høretab eller døvblindhed samt døve med yderligere funktionsnedsættelser.

www.cfd.dk bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. www.cfd.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på www.cfd.dk --