Ung kvinde med mørk hud samtaler på tegnsprog

Rådgivning til fagfolk

Målgruppe

Fagfolk, fx ansatte på flygtningecentre, sprogskoler og i kommuner, der kommer i kontakt med personer, som er døve eller har et betydeligt høretab, og som har en anden etnisk baggrund end dansk.  

Formål

At fagfolk, der kommer i kontakt med personer, som er døve eller har et betydeligt høretab, og som har en anden etnisk baggrund end dansk, bliver fagligt klædt på til at kunne sagsbehandle eller hjælpe borgeren på en måde, der tager højde for døvheden/høretabet.

Kort beskrivelse

Faglig sparring og samarbejde mellem døvekonsulent og sagsbehandler i sager om personer, der er døve eller har et betydeligt høretab, og som har en anden etnisk baggrund end dansk. Hjælp til afklaring og inddragelse af de særlige omstændigheder, der er affødt af døvheden eller høretabet, i sagen.

Eksempler på spørgsmål

  • "Min kommune har modtaget en gruppe kvoteflygtninge. To af dem viser sig at være døve. Vi er usikre på, hvordan vi håndterer dem."
  • "Jeg skal finde en praktikplads til en døv med anden etnisk baggrund, men det er som om at borgeren ikke rigtig forstår, hvad tegnsprogstolkene siger."

Uddybende beskrivelse

Gruppen af personer, som er døve eller har et betydeligt høretab, og som har en anden etnisk baggrund end dansk, er meget heterogen.

Der er borgere, der kommer til Danmark med universitetsuddannelser fra deres hjemland. Der er også borgere, der kommer til Danmark uden et egentligt sprog – eventuelt kun et rudimentært hjemmelavet tegnsprog. Døvekonsulenten kan blandt andet medvirke til at vurdere borgerens tegnsproglige og kommunikative kompetencer.

Ydelsen støtter fagfolks indsats ved at medvirke til at borgeren og fagfolkene bedre forstår hinanden, og til at give fagfolk faglig viden om betydningen af døvhed og høretab hos personer, som kommer til Danmark fra andre lande.

Døvekonsulenten kan også orientere om og fungere som brobygger til andre relevante støttemuligheder og tilbud.

Ydelsens omfang

Ydelsen indeholder typisk to til tre -fysiske møder med den fagfolk, men rådgivningen kan også foregå telefonisk.

Relaterede ydelser

Der kan også være behov for anden bistand fra døvekonsulenten. Se boksen til højre.

Objektiv finansiering

Døvekonsulentordningen er objektivt finansieret - dvs. alle landets kommuner bidrager til den. Som borger eller kommune kan man derfor frit henvende sig til døvekonsulenterne uden, at det får yderligere omkostninger.

Målgrupperne for ydelserne

Personer, der er døve eller har betydelige høretab (fx med CI), samt kommuner, myndigheder, organisationer, virksomheder m.fl., som er i kontakt med borgere fra disse borgere. 

Læs mere om døvekonsulenternes målgrupper her.

Døvekonsulenterne

Døvekonsulenterne har en socialfaglig baggrund samt specialviden om det at være døv eller have et betydeligt høretab. De behersker tegnsprog og de øvrige kommunikationsmetoder, borgerne anvender. 

Læs mere om døvekonsulenternes faglighed her.

CFD

Oktobervej 22A
2860 Søborg
Tlf. 4439 1100
SMS 4085 1315 (ikke tolkebestilling)
cfd@cfd.dk
CVR 55280312

Hvem er CFD?

CFD er landets største leverandør af tilbud til døve, mennesker med høretab eller døvblindhed samt døve med yderligere funktionsnedsættelser.

www.cfd.dk bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. www.cfd.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på www.cfd.dk --