Vidensformidling til asylcenter og sprogskole
Målgruppe
Medarbejdere, beboere og studerende på asylcentre og sprogskoler, hvor en beboer/studerende er døv eller har et betydeligt høretab.
Formål
At skabe forudsætninger for øget trivsel og miljø for undervisere, andre medarbejdere og medstuderende ved, at de får viden om og forståelse for situationen for personer, som er døve eller har et betydeligt høretab. Derved kan eventuelle fordomme og stigma mindskes.
Kort beskrivelse
Oplæg om hvordan det er at være døv eller have et betydeligt høretab – herunder om opvækstvilkår, sprog mv. Desuden vil der være gode råd og tips til den daglige kommunikation med borgeren.
Eksempler på spørgsmål
- "Jeg har en studerende med et betydeligt høretab i min sprogklasse. Er der noget, som jeg særligt skal tage hensyn til?"
- "Der er en døv på det asylcenter, hvor jeg arbejder. Findes der en måde, jeg kan kommunikere med ham?"
Uddybende beskrivelse
Denne ydelse dækker primært over vidensformidling via oplæg, så der kan blive taget videst muligt hensyn til personens særlige behov og forudsætninger i forhold til for eksempel kommunikation.
Oplægget hjælper til at "bryde isen" mellem borgeren og omgivelserne, som bagefter i højere grad tør tage en kontakt og kommunikere med vedkommende, hvilket øger trivsel og miljø for alle.
Indhold og varighed af oplægget kan variere efter ønsker og behov. Døvekonsulenten samarbejder med borgeren og sprogskole/asylcenter om indholdet af oplægget, og borgeren kan afholde dele af oplægget, hvis det ønskes.
Oplægget tilpasses efter modtagerne, men gennemgående er det målet, at modtagerne får svar på spørgsmål som
- Hvad det vil sige at være døv eller have et betydeligt høretab?
- Hvordan er det at være døv eller have et betydeligt høretab blandt hørende?
- Hvad er tegnsprog?
- Hvad er døvekultur?
- Hvordan bruger man en tegnsprogstolk?
Ydelsens omfang
Oplægget vil som udgangspunkt foregå på asylcentret eller sprogskolen. Ydelsen omfatter en indledende samtale med borger og stedet, forberedelse og afholdelse af selve oplægget samt en opfølgning.
I nogle tilfælde kan der, efter en periode, være behov for et opfølgende oplæg, hvor viden genopfriskes, og der bliver lejlighed til at få svar på eventuelle spørgsmål, der er opstået.
Relateret ydelse
Der kan være behov for yderligere bistand fra døvekonsulenten. Se boksen til højre.