Ung kvinde med mørk hud samtaler på tegnsprog

Vidensformidling til asylcenter og sprogskole

Målgruppe

Medarbejdere, beboere og studerende på asylcentre og sprogskoler, hvor en beboer/studerende er døv eller har et betydeligt høretab.

Formål

At skabe forudsætninger for øget trivsel og miljø for undervisere, andre medarbejdere og medstuderende ved, at de får viden om og forståelse for situationen for personer, som er døve eller har et betydeligt høretab. Derved kan eventuelle fordomme og stigma mindskes.

Kort beskrivelse

Oplæg om hvordan det er at være døv eller have et betydeligt høretab – herunder om opvækstvilkår, sprog mv. Desuden vil der være gode råd og tips til den daglige kommunikation med borgeren.

Eksempler på spørgsmål

  • "Jeg har en studerende med et betydeligt høretab i min sprogklasse. Er der noget, som jeg særligt skal tage hensyn til?"
  • "Der er en døv på det asylcenter, hvor jeg arbejder. Findes der en måde, jeg kan kommunikere med ham?"

Uddybende beskrivelse

Denne ydelse dækker primært over vidensformidling via oplæg, så der kan blive taget videst muligt hensyn til personens særlige behov og forudsætninger i forhold til for eksempel kommunikation

Oplægget hjælper til at "bryde isen" mellem borgeren og omgivelserne, som bagefter i højere grad tør tage en kontakt og kommunikere med vedkommende, hvilket øger trivsel og miljø for alle.

Indhold og varighed af oplægget kan variere efter ønsker og behov. Døvekonsulenten samarbejder med borgeren og sprogskole/asylcenter om indholdet af oplægget, og borgeren kan afholde dele af oplægget, hvis det ønskes. 

Oplægget tilpasses efter modtagerne, men gennemgående er det målet, at modtagerne får svar på spørgsmål som

  • Hvad det vil sige at være døv eller have et betydeligt høretab?
  • Hvordan er det at være døv eller have et betydeligt høretab blandt hørende?
  • Hvad er tegnsprog?
  • Hvad er døvekultur?
  • Hvordan bruger man en tegnsprogstolk?

Ydelsens omfang

Oplægget vil som udgangspunkt foregå på asylcentret eller sprogskolen. Ydelsen omfatter en indledende samtale med borger og stedet, forberedelse og afholdelse af selve oplægget samt en opfølgning.

I nogle tilfælde kan der, efter en periode, være behov for et opfølgende oplæg, hvor viden genopfriskes, og der bliver lejlighed til at få svar på eventuelle spørgsmål, der er opstået.

Relateret ydelse

Der kan være behov for yderligere bistand fra døvekonsulenten. Se boksen til højre. 

Objektiv finansiering

Døvekonsulentordningen er objektivt finansieret - dvs. alle landets kommuner bidrager til den. Som borger eller kommune kan man derfor frit henvende sig til døvekonsulenterne uden, at det får yderligere omkostninger.

Målgrupperne for ydelserne

Personer, der er døve eller har betydelige høretab (fx med CI), samt kommuner, myndigheder, organisationer, virksomheder m.fl., som er i kontakt med borgere fra disse borgere. 

Læs mere om døvekonsulenternes målgrupper her.

Døvekonsulenterne

Døvekonsulenterne har en socialfaglig baggrund samt specialviden om det at være døv eller have et betydeligt høretab. De behersker tegnsprog og de øvrige kommunikationsmetoder, borgerne anvender. 

Læs mere om døvekonsulenternes faglighed her.

CFD

Oktobervej 22A
2860 Søborg
Tlf. 4439 1100
SMS 4085 1315 (ikke tolkebestilling)
cfd@cfd.dk
CVR 55280312

Hvem er CFD?

CFD er landets største leverandør af tilbud til døve, mennesker med høretab eller døvblindhed samt døve med yderligere funktionsnedsættelser.

www.cfd.dk bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. www.cfd.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på www.cfd.dk --