Rådgivning til fagfolk
Målgruppe
Personale i sundhedsvæsnet og kommuner samt andre fagfolk, der kommer i kontakt med patienter, der er døve eller har et betydeligt høretab.
Kort beskrivelse
Besvarelse af henvendelser og faglig sparring på baggrund af henvendelser fra personale i sundhedsvæsnet og kommuner vedrørende patienter, der er døve eller har et betydeligt høretab.
Formål
At sikre, at der i undersøgelses- og behandlingsforløbet tages hensyn til patientens høretab, og at der skabes grundlag for optimal kommunikation mellem parterne.
Eksempler på spørgsmål
- "Jeg er fysioterapeut og har en døv patient i genoptræning. Hvordan tager jeg bedst hensyn til patientens høretab?"
- "Jeg er hjemmesygeplejerske og kommer hos en døv. Det er som om at kommunikationen svipser. Jeg har brug for sparring til, hvordan jeg sikrer mig, at kommunikation og behandlingen optimeres."
Uddybende beskrivelse
Døvekonsulenterne hjælper med denne ydelse fagfolk til at forstå situationen for patienter, der er døve eller har et betydeligt høretab, og hvordan de kan tilrettelægge et behandlingsforløb eller en indsats med indsigt i de forudsætninger, som patientens døvhed, brug af tegnsprog mv. giver. Desuden kan døvekonsulenterne give tips og gode råd til kommunikationen.
Henvendelserne kommer typisk fra sundhedspersonale, der gennem en længere tid skal have kontakt med en patient på grund af udrednings- eller genoptræningsforløb, indlæggelse og lignende.
Ydelsens omfang
Der ydes rådgivning via telefon, mail eller ved fysiske møder. Omfanget afhænger af den konkrete problemstilling, men der vil typisk være tale om rådgivning af en til to timers varighed. I forhold til ydelsen generel rådgivning, er der her tale om længere og mere omfattende rådgivning.
Relaterede ydelser
Der kan være behov for yderligere bistand fra døvekonsulenten. Se boksen til højre.