Introduktion til hverdagstegn og tegnsprog
Målgruppe
Medarbejdere i sundhedsvæsenet og kommunalt ansatte, som har kontakt med personer, som er døve eller har et betydeligt høretab.
Formål
At skabe grundlag for bedre kommunikation – og dermed bedre trivsel – mellem personalet og personen, som er døv eller har et betydeligt høretab.
Kort beskrivelse
Et oplæg med en kort introduktion til hverdagstegn og visuel kommunikation. Der vil være små øvelser og tips til relevante apps og hjemmesider om og med tegnsprog.
Eksempler på spørgsmål
- "Hvordan siger man Godmorgen på tegnsprog?"
- "Hvis jeg vifter lidt med hænderne, kan jeg så ved en fejl komme til at sige noget, der betyder noget?"
Uddybende beskrivelse
Oplægget giver personer omkring en patient, som anvender tegnsprog, en grundlæggende viden om tegnsprog og visuel kommunikation. Den sætter dem i stand til at kommunikere basalt med personen og danner grundlag for en tryghed til og nysgerrighed efter at lære mere.
Oplægget skræddersys til den aktuelle situation i samarbejde med borgeren og personalet.
Den kan typisk indeholde følgende emner:
- En kort introduktion til tegnsprog som sprog
- Forskellen på tegnsprog og dansk
- Præsentation af til basale hverdagstegn
- Præsentation af udvalgte tegn, der er relevante for personalet
- Introduktion til relevante apps og hjemmesider med tegnsprog
Desuden vil der være øvelser, hvor deltagerne får mulighed for at afprøve visuel kommunikation. Her bruges ikke rigtigt tegnsprog, men deltagerne oplever, at blot ved at bruge mimik, pegninger og fagter bliver det muligt at kommunikere og forstå hinanden.
Oplægget kan foregå, hvor det passer modtager bedst.
Ydelsens omfang
Indledende møder med personalet og borgeren, forberedelse og afholdelse af oplægget samt evt. materiale. Selve oplægget tager typisk 45-60 minutter, hvilket aftales i hvert enkelt tilfælde.
Relateret ydelse
Der kan også være behov for anden bistand fra døvekonsulenten. Se boksen til højre.