ung kvinde kigger ud af vindue

Vidensformidling til fagfolk

Målgruppe

Personale og patienter på hospitalsafdelinger, hvor en person, som er døv eller har et betydeligt høretab, er indlagt.

Formål

At hospitalspersonale og andre patienter får viden om og forståelse for situationen for personer, som er døve eller har et betydeligt høretab, således at der kan blive taget videst muligt hensyn til personens særlige behov og forudsætninger i forhold til for eksempel kommunikation og at eventuelle fordomme og stigma mindskes.

Kort beskrivelse

Oplæg om hvordan det er at have en patient eller medpatient, som er døv eller har et betydeligt høretab. Oplægget tilpasses naturligvis afhængig af, om målgruppen er sundhedspersonale eller medpatienter.

Eksempler på spørgsmål

  • "Vi har en døv patient indlagt. Er der noget jeg særligt skal tage hensyn til?"
  • "Kan døve høre stemmer?"

Uddybende beskrivelse

Denne ydelse dækker primært over vidensformidling via oplæg. Indhold og varighed kan variere efter ønsker og behov. Døvekonsulenten samarbejder med borgeren og afdelingen om indholdet af oplægget, og borgeren kan afholde dele af oplægget, hvis det ønskes.

Oplæggene tilpasses efter modtagerne, men gennemgående er det målet, at modtagerne får svar på spørgsmål som

  • Hvad det vil sige at være døv eller have et betydeligt høretab?
  • Hvordan er det at være døv eller have et betydeligt høretab som patient blandt hørende?
  • Hvad er tegnsprog?
  • Hvad er døvekultur?
  • Hvordan bruger man en tegnsprogstolk?

For personalet vil der blive lagt vægt på at forklare, hvad der er særligt ved at have en patient, der er døv eller har et betydeligt høretab, samt give information om mulige støtteforanstaltninger og kompensationsmuligheder.

Oplægget hjælper til at "bryde isen" mellem borgeren og de hørende medpatienter og personale, hvilket øger trivsel og miljø for alle. Efterfølgende oplever borgeren, at hørende medpatienter og personale i højere grad tør tage en kontakt og kommunikere med vedkommende.

Ydelsens omfang

Oplægget vil som udgangspunkt foregå på afdelingen. Ydelsen omfatter en indledende samtale med borger og afdelingen, forberedelse og afholdelse af selve oplægget samt en opfølgning.

I nogle situationer kan der, efter en periode, være behov for et opfølgende oplæg, hvor viden genopfriskes, og der bliver lejlighed til at få svar på eventuelle spørgsmål, der er opstået.

Relaterede ydelser

Der kan være behov for andre ydelser fra døvekonsulenten. Se boksen til højre.

Objektiv finansiering

Døvekonsulentordningen er objektivt finansieret - dvs. alle landets kommuner bidrager til den. Som borger eller kommune kan man derfor frit henvende sig til døvekonsulenterne uden, at det får yderligere omkostninger.

Målgrupperne for ydelserne

Personer, der er døve eller har betydelige høretab (fx med CI), samt kommuner, myndigheder, organisationer, virksomheder m.fl., som er i kontakt med borgere fra disse borgere. 

Læs mere om døvekonsulenternes målgrupper her.

Døvekonsulenterne

Døvekonsulenterne har en socialfaglig baggrund samt specialviden om det at være døv eller have et betydeligt høretab. De behersker tegnsprog og de øvrige kommunikationsmetoder, borgerne anvender. 

Læs mere om døvekonsulenternes faglighed her.

CFD

Oktobervej 22A
2860 Søborg
Tlf. 4439 1100
SMS 4085 1315 (ikke tolkebestilling)
cfd@cfd.dk
CVR 55280312

Hvem er CFD?

CFD er landets største leverandør af tilbud til døve, mennesker med høretab eller døvblindhed samt døve med yderligere funktionsnedsættelser.

www.cfd.dk bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. www.cfd.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på www.cfd.dk --