Rådgivning til borger
Målgruppe
Personer, der er døve eller har et betydeligt høretab, som mangler it-kompetencer til at kommunikere med det offentlige og/eller har svært ved at læse og forstå skrevet dansk.
Formål
At sikre at personer, der er døve eller har et betydeligt høretab, kan kommunikere på skrift, via digitale kanaler og/eller via telefon på lige fod med andre.
Kort beskrivelse
Individuel tilpasset hjælp med kommunikation på skrift og/eller via digitale kanaler. Hjælpen gives på baggrund af henvendelser fra personerne i målgruppen.
Eksempler på spørgsmål
- "Jeg har fået et brev i min e-boks, men jeg kan ikke læse de mange svære ord. Kan du oversætte det til tegnsprog til mig?"
- "Jeg har fået et nyt Mastercard, men man skal ringe for at aktivere det. Jeg er jo døv og kan ikke ringe. Kan du hjælpe mig?"
- "Jeg er flyttet og skal søge om boligstøtte. Hvordan gør man det?"
Uddybende beskrivelse
I forbindelse med denne ydelse er det oftest borgeren, der henvender sig til døvekonsulenten. Det kan være ved at møde op på CFD's kontor eller ved at aftale et møde, enten på døvekonsulentens kontor eller i borgerens hjem.
Nogle personer i målgruppen har et stort videnstab og kan ikke altid på forhånd redegøre for, hvad der ønskes hjælp til. Det kan være både små og store opgaver af forskellig karakter, men fælles for dem er, at døvekonsulenten er et bindeled i kommunikationen mellem borgeren og omverdenen.
Det kan være i relation til at læse, forstå og besvare meddelelser for eksempel i e-Boks eller mail. Det kan også være at kontakte steder eller personer, hvor der kræves telefonisk eller skriftlig henvendelse.
Dansk og tegnsprog har en meget forskellig grammatik og syntaks, og derfor kan personer, der er døve have svært ved at læse og formulere sig på skriftligt dansk. Disse personer kan også i en række tilfælde have svært ved at benytte sig at digitale kanaler, når de skal henvende sig til myndigheder eller lignende.
Derfor har disse borgere ofte brug for en fagperson, der kan tegnsprog eller en anden type tilpasset kommunikation, til at hjælpe sig.
Ydelsens omfang
En til to samtaler af en times varighed på døvekonsulentens kontor eller på borgerens hjemadresse.
Relaterede ydelser
Har borgeren et stort og kontinuerligt behov i et omfang, der ligger ud over, hvad der kan betragtes at høre under døvekonsulentordningen, kan døvekonsulenten i samråd med borgeren ansøge kommunen om støtte i hjemmet jf. Servicelovens § 85.