Kvinde med CI samtaler med mand

Rådgivning til borger

Målgruppe

Personer, der er døve eller har et betydeligt høretab, som mangler it-kompetencer til at kommunikere med det offentlige og/eller har svært ved at læse og forstå skrevet dansk.

Formål

At sikre at personer, der er døve eller har et betydeligt høretab, kan kommunikere på skrift, via digitale kanaler og/eller via telefon på lige fod med andre.

Kort beskrivelse

Individuel tilpasset hjælp med kommunikation på skrift og/eller via digitale kanaler. Hjælpen gives på baggrund af henvendelser fra personerne i målgruppen. 

Eksempler på spørgsmål

  • "Jeg har fået et brev i min e-boks, men jeg kan ikke læse de mange svære ord. Kan du oversætte det til tegnsprog til mig?"
  • "Jeg har fået et nyt Mastercard, men man skal ringe for at aktivere det. Jeg er jo døv og kan ikke ringe. Kan du hjælpe mig?"
  • "Jeg er flyttet og skal søge om boligstøtte. Hvordan gør man det?"

Uddybende beskrivelse

I forbindelse med denne ydelse er det oftest borgeren, der henvender sig til døvekonsulenten. Det kan være ved at møde op på CFD's kontor eller ved at aftale et møde, enten på døvekonsulentens kontor eller i borgerens hjem.

Nogle personer i målgruppen har et stort videnstab og kan ikke altid på forhånd redegøre for, hvad der ønskes hjælp til. Det kan være både små og store opgaver af forskellig karakter, men fælles for dem er, at døvekonsulenten er et bindeled i kommunikationen mellem borgeren og omverdenen.

Det kan være i relation til at læse, forstå og besvare meddelelser for eksempel i e-Boks eller mail. Det kan også være at kontakte steder eller personer, hvor der kræves telefonisk eller skriftlig henvendelse.

Dansk og tegnsprog har en meget forskellig grammatik og syntaks, og derfor kan personer, der er døve have svært ved at læse og formulere sig på skriftligt dansk. Disse personer kan også i en række tilfælde have svært ved at benytte sig at digitale kanaler, når de skal henvende sig til myndigheder eller lignende.

Derfor har disse borgere ofte brug for en fagperson, der kan tegnsprog eller en anden type tilpasset kommunikation, til at hjælpe sig.

Ydelsens omfang

En til to samtaler af en times varighed på døvekonsulentens kontor eller på borgerens hjemadresse.

Relaterede ydelser

Har borgeren et stort og kontinuerligt behov i et omfang, der ligger ud over, hvad der kan betragtes at høre under døvekonsulentordningen, kan døvekonsulenten i samråd med borgeren ansøge kommunen om støtte i hjemmet jf. Servicelovens § 85.

Objektiv finansiering

Døvekonsulentordningen er objektivt finansieret - dvs. alle landets kommuner bidrager til den. Som borger eller kommune kan man derfor frit henvende sig til døvekonsulenterne uden, at det får yderligere omkostninger.

Målgrupperne for ydelserne

Personer, der er døve eller har betydelige høretab (fx med CI), samt kommuner, myndigheder, organisationer, virksomheder m.fl., som er i kontakt med borgere fra disse borgere. 

Læs mere om døvekonsulenternes målgrupper her.

Døvekonsulenterne

Døvekonsulenterne har en socialfaglig baggrund samt specialviden om det at være døv eller have et betydeligt høretab. De behersker tegnsprog og de øvrige kommunikationsmetoder, borgerne anvender. 

Læs mere om døvekonsulenternes faglighed her.

Relaterede ydelser

CFD

Oktobervej 22A
2860 Søborg
Tlf. 4439 1100
SMS 4085 1315 (ikke tolkebestilling)
cfd@cfd.dk
CVR 55280312

Hvem er CFD?

CFD er landets største leverandør af tilbud til døve, mennesker med høretab eller døvblindhed samt døve med yderligere funktionsnedsættelser.

www.cfd.dk bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. www.cfd.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på www.cfd.dk --