Spring til indhold
En mand står og peger på en powerpoint med ikoner fra sociale medier som facebook,instagram, twitter

08-06-2022  |  CFD på it-turne på kontorer og i døveforeninger

På CFD har vi en IT-medarbejder, der har en fortid som tolk – den kombination er særlig relevant, når digitale løsninger, muligheder og fælder skal forklares for borgere tilknyttet både vores sociale tilbud og vores rådgivningstilbud.

På it-værkstedet i Søborg har de længe haft et fokus på digital dannelse og medarbejderne har i den forbindelse talt rigtig meget med brugerne om, hvordan de bedst bevæger sig rundt på sociale medier og bruger de forskellige apps, som det offentlige stiller til rådighed. 

Lars Halling er ansat i en stilling, hvor han kombinerer arbejdet i CFD’s it-afdeling med at være en del af de pædagogiske aktiviteter i Sociale tilbuds it-værksted i Søborg. Og der er bud efter hans kompetencer – både blandt fagfolk på CFD’s sociale område og rådgivningstilbud og ude i de lokale døveforeninger.

”Rygterne spredes og det går altså stærkt. Jeg har fået rigtig travlt,” smiler Lars.

Handel og tone er svært

Han oplever, hvordan borgere ofte får rodet sig ud i noget handel, hvor de bliver fuppet eller på anden vis kommer galt afsted, når de surfer rundt på nettet.

Derfor holdt han en dag et oplæg på CFD’s støttecenter i Glostrup, hvor borgere, der bor i egen bolig med støtte (§85), ofte kigger forbi til samvær og rådgivning. Her holdt han et oplæg om de forskellige ting, som man skal passe på med og være opmærksom på, når man handler på nettet. 

”Fokus er på rettigheder, betaling med 3D Secure, E-mærke, klagemuligheder og tilbagebetaling og til dels også på GDPR og cookies, når vi taler om nethandel. Naturligvis formidlet så det passer lige til målgruppen,” forklarer Lars. 

Han blev efterfølgende opfordret til at komme igen og denne gang tale om, hvordan man bevarer den gode tone på de sociale medier. Og her satte han spot på samværet og på måden at kommunikere i en god tone – og ikke mindst hvilke konsekvenser, det har, hvis man ikke formår det.

”Døveverdenen er lille og sommetider oplever vi, hvordan tonen kan blive rigtig hård og hvordan brugerne lidt glemmer, at det er et andet menneske, som de kommunikerer med og ikke bare en skærm. Jeg lavede et oplæg, der skulle vare en time, men de havde så mange spørgsmål, at vi blev ved i to timer.”

Tegnsprog og den direkte relation

Som tidligere tolk må Lars blankt erkende, at han ikke husker alle ansigter, som han står overfor – til gengæld er der mange af de døve, som han møder, når han holder oplæg, som genkender ham.

”Det er enormt hyggeligt. Både når jeg kommer ud i døveforeningerne og når jeg møder borgere i CFD’s tilbud, så får vi hurtigt en god relation,” siger Lars. Han oplevede, at en kvinde kom op til ham og sagde, at hun tydeligt kunne huske ham, fordi han havde tolket ved en begravelse, som hun deltog i. Og i den forbindelse havde Lars iført sig et mørkt jakkesæt. Det blev husket.

Han har i det helt taget fået god feedback på sine oplæg og formidlingen af de svære emner. Blandt andet har en professionel peget på, at det er meget udbytterigt, at han kommunikerer direkte til gruppen på deres modersmål. Det giver en bedre dynamik og et større mod til for eksempel at stille spørgsmål og indgå direkte i en dialog.  

Lars er klar til at tage videre ud i den danske sommer og tale om det digitale. Næste stop er CFD’s rådgivningskontor i Valby og derefter rykker Lars vestpå til rådgivningskontoret i Odense.

Relateret indhold

CFD

Oktobervej 22A
2860 Søborg
Tlf. 4439 1100
SMS 4085 1315
cfd@cfd.dk
CVR 55280312

Hvem er CFD?

CFD er landets største leverandør af tilbud til døve, mennesker med høretab eller døvblindhed samt døve med yderligere funktionsnedsættelser.

Whistleblowerordning