Spring til indhold

Skrivelse til kommuner og andre samarbejdspartnere

CFD Rådgivning under coronakrisen

CFD Rådgivnings virksomhed omfatter specialrådgivning på døve-, døvblinde- og familieområdet.

Siden coronakrisens begyndelse har vi efterfulgt myndighedernes anbefalinger mht. fysiske møder og samvær. Og siden torsdag den 12. marts 2020 har konsulenterne på alle vores rådgivningsområder derfor arbejdet hjemmefra, som myndighederne anbefalede aftenen forinden. 

Vores rådgivning fortsætter

Vores rådgivning af borgere fortsætter, men er siden denne dato udelukkende foregået på distance, dvs. via telefon, mail, sms, Skype, Glide og FaceTime.

I forhold til de mange borgere, som er afhængige af at kommunikere på tegnsprog, har de tre sidstnævnte kommunikationsplatforme – som muliggør tegnsprogskommunikation i realtid – været centrale.

I de få tilfælde, hvor det har været absolut kritisk, har vores konsulenter haft fysiske møder med borgere – naturligvis under forudsætning af, at begge parter har været indstillet på dette. Ved disse møder har myndighedernes anbefalinger mht. afstand, kontakt og håndhygiejne været nøje fulgt. 

Borgerne er orienteret

De mest udsatte af vores borgere er blevet kontaktet af vores konsulenter – eller på døvblindeområdet af deres kontaktperson. De er blevet direkte orienteret om de nye rådgivnings- og vejledningsformer, som vi har taget i brug på grund af krisen.

Desuden orienterede vi den 16. marts både på CFD's hjemmeside og Facebookside om ændringerne i den måde, hvorpå vi udfører vores rådgivning i denne periode.

Den 17. marts blev samme information på tegnsprog lagt på Facebook.

I forhold til nogle af de borgere, vi yder rådgivning til, har vi et tæt samarbejde med kommunale sagsbehandlere, og denne kontakt er naturligvis fortsat også siden 12. marts 2020.

Det skal i øvrigt nævnes, at en væsentlig del af vores rådgivning også til daglig foregår via de samme digitale kommunikationskanaler. Mange af de borgere, vi er i kontakt med, er derfor vant til denne kommunikationsform.

Vores rådgivning fortsætter, og vi er fortsat fuldt tilgængelige for de borgere og andre samarbejdspartnere, som har behov for det, som ovenfor beskrevet.

Vi evaluerer og vurderer til stadighed, om og i givet fald hvordan vi kan optimere vores rådgivningstilbud i denne situation, som er ny for os alle.

Hvis I har yderligere spørgsmål, er I velkomne til at kontakte mig.

Med venlig hilsen,

(den faglige leder, som er afsender)

PS: I øvrigt henviser vi til den bekendtgørelse om mulighed for midlertidig fravigelse af forpligtelser og rettigheder på socialområdet, som blev vedtaget den 17. marts, som giver mulighed for at ændre måden, hvorpå blandt andet rådgivning ydes under coronakrisen.

Relateret indhold

CFD

Oktobervej 22A
2860 Søborg
Tlf. 4439 1100
SMS 4085 1315
cfd@cfd.dk
CVR 55280312

Hvem er CFD?

CFD er landets største leverandør af tilbud til døve, mennesker med høretab eller døvblindhed samt døve med yderligere funktionsnedsættelser.

Whistleblowerordning